Top Ad unit 810 × 90

 

Czy można ćwiczyć podczas przeziębienia?

Ćwiczyć czy nie ćwiczyć podczas przeziębienia? Oto jest pytanie :D Wiadomo powszechnie, że regularna umiarkowana aktywność fizyczna zwiększa odporność organizmu na różnego rodzaju infekcje, ale czy jest wskazana podczas przeziębienia? Właśnie parę dni temu miałam taki dylemat.


Zrobiłam więc mały research, by dowiedzieć się, jak to rzeczywiście jest z tymi ćwiczeniami przy przeziębieniu. Dowiedziałam się, że w niektórych przypadkach lekkie ćwiczenia mogą przyspieszyć powrót do zdrowia, ponieważ wysiłek aktywizuje pracę układu odpornościowego, a także wytwarzane są endorfiny, które poprawiają nastrój.
Bardzo popularna jest zasada wprowadzona przez dr Lewisa G. Maharama polegająca na podziale objawów przeziębienia na miejsca ich występowania. Jeżeli objawy występują tylko od szyi w górę (czyli ból gardła, katar, bóle głowy itp.), oznacza to, że można ćwiczyć. Z kolei jeśli występują w pozostałych partiach ciała (zatem na przykład jest to wysoka temperatura ciała, dreszcze, bóle mięśniowe, bóle brzucha, biegunka, wymioty), tych sygnałów nie wolno lekceważyć i ćwiczenie w tym stanie może być groźne dla zdrowia.

Jednak wydaje mi się, że najważniejszą rzeczą jest po prostu słuchanie własnego organizmu, co w okresie choroby powinniśmy robić jeszcze uważniej. Ja na co dzień nie decyduję się na trening, kiedy nie czuję się zbyt dobrze i taką zasadę postanowiłam przyjąć również podczas przeziębienia. W zależności od tego czy czuję się na siłach, wykonuję lekkie ćwiczenia (mniej powtórzeń lub serii niż zazwyczaj), poza tym dużo się rozciągam wprowadzając elementy jogi i pilatesu. Robię to na własną odpowiedzialność, ponieważ nie konsultowałam się z lekarzem czy mogę ćwiczyć, jednak Wam oczywiście zalecam to zrobić.

Spotkałam się z wieloma opiniami, że osoby, które regularnie ćwiczą, mogą sobie pozwolić na lekką aktywność, bo organizm jest przyzwyczajony do wysiłku. Jednak wszystko zależy od naszego samopoczucia. Jeżeli jesteśmy osłabieni, naprawdę lepiej odpuścić i odpocząć. Regeneracja również jest dla nas bardzo ważna :)

Jeżeli jednak zdecydujemy się na ćwiczenia... Kilka wskazówek:
- ćwicz mniej intensywnie niż zazwyczaj
- ćwicz z mniejszym obciążeniem
- wybieraj lżejsze formy ruchu (np. marsz, trucht, joga)
- nie doprowadzaj do mocnych napięć mięśniowych
- odpoczynek między seriami ćwiczeń powinien trwać nieco dłużej niż zwykle
- pij dużo wody podczas treningu
- najlepiej zdecydować się na ćwiczenia w domu, by nie pozarażać innych na siłowni
- zadbaj o odpoczynek po treningu, najlepiej się wyspać
- po przebytej chorobie stopniowo zwiększaj intensywność ćwiczeń

Dobra wiadomość jest taka, że osoby, które ćwiczą regularnie, chorują o wiele rzadziej i szybciej wracają do zdrowia w porównaniu z osobami, które nie prowadzą aktywnego trybu życia.


Spodobał Ci się ten post? Jeśli chcesz być na bieżąco, polub stronę fit&sexy na Facebooku :)

Czy można ćwiczyć podczas przeziębienia? Recenzja MONIKA na 19:49 Ocena: 5

28 komentarzy:

  1. Najważniejsze, żeby ćwiczyć tyle ile jesteśmy w stanie :) Nic na siłę :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja ostatnio w ogóle nie ćwiczę, więc nie mam dylematu :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja przy najmniejszym katarku nie jestem wstanie ćwiczyć, bo głowa boli mnie tak, że jedyny efekt, tego była by randka z toaletą

    OdpowiedzUsuń
  4. Jak jestem lekko przeziębiona to ćwiczę normalnie i choroba szybko przechodzi. Jednak jak bierze mnie coś poważniejszego i nie jestem w stanie to odpuszczam ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja przez kilka ostatnich dni nie ćwiczyłam, bo czułam się fatalnie, ale dziś postanowiłam, że zrobię lekki trening :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja z reguły ćwicze, chyba, ze czuje, że to coś powaznego :) a tak to próbuje sie "wypocić", zresztą najlepiej sie czuje wlasnie po treningu! Ale tak jak piszesz, trzeba słuchać swojego organizmu

    OdpowiedzUsuń
  7. Niestety, to ze osoby aktywne I cwiczace regularnie choruja mniej I rzadziej u mnie sie nie sprawdza. Mimo ze cwicze systematycznie juz od paru lat to czesto lapie mnie przeziebienie :( Wtedy czasem cwicze a czasem odpuszczam dopoki nie wyzdrowieje. Slucham swojego organizmu albo leniuszka we mnie :P Zawsze czuje sie jednak lepiej psychicznie kiedy pocwicze - wiadomo, endorfinki ;)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  8. Zgadzam się, że trzeba przede wszystkim słuchać swojego organizmu. Czasami czuję, że jak poćwiczę, to się wypocę i będę czuć się lepiej, a czasami wiem, że lepiej położyć pod ciepłą kołderką i trening zostawić na później :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Im częściej ćwiczę, tym mniej choruję ;) Również staram się słuchać organizmu i nie przemęczać, jeśli nie czuję się na siłach

    OdpowiedzUsuń
  10. Ja jak chorowałam, to nie miałam siły na ćwiczenia :)
    Malinowe Ciasteczka

    OdpowiedzUsuń
  11. Ja miałam niby tylko jakiś lekki kaszel i ból gardła, wczoraj zrobiłam nogi i rozłożyło mnie totalnie :/ także ja chyba w przyszłości odpuszczę sobie treningi w czasie przeziębienia

    OdpowiedzUsuń
  12. Właśnie wychodzę z tego okresu przeziębienia, trzymało mnie dość długo... Dwa razy prowadziłam zajęcia taneczne, więc od aktywności się nie uchroniłam, ale nie powiem, żeby pomogło mi to szybciej wyjść z choroby, raczej przeciwnie, bo jednak gardło od gadania dostawało ;) Więc tak jak mówisz- trzeba słuchać swojego organizmu :) Ja nigdy podczas choroby nie czułam się na siłach do ćwiczenia, czasem się trochę porozciągałam, ale zwykle zatkane zatoki i napuchnięte gardło trzymają mnie w łóżku :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Szkoda, że nie przeczytałam tego parę dni temu, jak byłam chora. :) Chociaż w sumie, brak ruchu może powodować nawet depresję, a co za tym idzie i cięższy powrót do zdrowia. http://www.kreatywna.pl/zdrowie/brak-ruchu-skutkuje-depresja/

    OdpowiedzUsuń
  14. Super blog i super wpis! :) bardzo przydatny. Przypadkiem trafiłam na twojego bloga i się nie zawiodłam! :) mam nadzieję, że zajrzycie też do mnie :D http://www.nowecialo-nowezycie.pl blog powstał po mojej metamorfozie -23kg :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Tak jak napisałaś - "najważniejszą rzeczą jest po prostu słuchanie własnego organizmu". Podczas przeziębienia organizm daje nam znak, że jest osłabiony i intensywnie ćwicząc możemy go osłabić jeszcze bardziej. Różne formy rozciągania jednak na pewno nie zaszkodzą :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Jasne, że można ćwiczyć, ale trzeba być przy tym bardzo ostrożnym i przede wszystkim się nie przemęczać.

    OdpowiedzUsuń
  17. Mój trener personalny poinformował mnie że można ćwiczyć podczas przeziębienia tylko lekko, nie pogłębia to choroby. Gorzej jest gdy mamy gorączkę lub ból mięśni.

    OdpowiedzUsuń
  18. Ja nigdy nie ćwiczę jak jestem przeziębiona. Nie ćwiczy się wtedy efektywnie, a i można innych zarazić. Najlepiej przeleżeć kilka dni, mieć przy sobie sprawdzone i skuteczne lekarstwa. Mnie bardzo pomaga miód w różnych postaciach. Np piję syrop dicotuss o delikatnym miodowym smaku :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Jak dla mnie to bez sensu. Gdy ja byłam przeziębiona ostatnio to przeleżałam 4 dni. Nie miałam nawet siły ćwiczyć ani ochoty. ALe mam swoje sprawdzone już lekarstwa ziołowe i chwila po chorobie. Na kaszel świetny jest dicotuss :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Jak dla mnie to bez sensu. Gdy ja byłam przeziębiona ostatnio to przeleżałam 4 dni. Nie miałam nawet siły ćwiczyć ani ochoty. ALe mam swoje sprawdzone już lekarstwa ziołowe i chwila po chorobie. Na kaszel świetny jest dicotuss :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Ja nigdy nie ćwiczę jak jestem przeziębiona. Nie ćwiczy się wtedy efektywnie, a i można innych zarazić. Najlepiej przeleżeć kilka dni, mieć przy sobie sprawdzone i skuteczne lekarstwa. Mnie bardzo pomaga miód w różnych postaciach. Np piję syrop dicotuss o delikatnym miodowym smaku :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Dokładnie... wszystko zależy od nas samych. Każdy ma inny organizm i nie zawsze to jest tylko zwykły kaszel. Ja osobiście jak czuję się przeziębiona to tym bardziej walczę, ponieważ kocham to uczucie gdy nagle znika mi katar :D I to jest zbawienne :D To jest ta chwila w czasie choroby, kiedy mogę swobodnie oddychać :D

    OdpowiedzUsuń
  23. W okresie osłabienia organizmu należy raczej unikać wysiłku fizycznego. Te kilka dni z pewnością nie zaważy na naszej formie, a odpoczynek pomoże w regeneracji organizmu. Dzięki temu po kilku dniach przerwy będziemy mogli przystąpić do ćwiczeń z werwą i pełnym zaangażowaniem.

    OdpowiedzUsuń
  24. Systematyczność, konsekwencja i zawziętość to bardzo dobre cechy, ale trzeba też wiedzieć kiedy odpuścić. Można oczywiście trenować podczas choroby, ale to naraża nas na powikłania i wykluczenie z treningów na dłuższy okres czasu. Lepiej więc zrobić krótką przerwę niż wypruwać żyły i potem przez długi czas odpoczywać od treningu.

    OdpowiedzUsuń
  25. Jeśli o mnie chodzi to wystrzegam się treningu podczas przeziębienia. Efektywność takich ćwiczeń i tak będzie słaba a większe jest ryzyko pogłebienia złego stanu zdrowia!

    OdpowiedzUsuń
  26. Ja w sytuacji przeziębienia nie mam siły wstać z łóżka a co dopiero ćwiczyć. Uważam, że człowiek nie powinien przemęczać wtedy organizmu. Zdrowie jest najważniejsze więc dbajmy o nie :)

    OdpowiedzUsuń
  27. Kochana trafiony wpis. Ja też jak się czuję na tyle że mogę ćwiczyć i nie pzreszkadza mi to za bardzo to spoko, ale gdy jestem osłabiona to wysiłek fizyczny odpada, wtedy najchętniej leżała bym w łóżku.

    OdpowiedzUsuń

Copyright Monika © 2012 - 2016
Obsługiwane przez usługę Blogger.