Top Ad unit 810 × 90

 

Czy wiesz, że... zdrowy styl życia to skuteczny sposób walki z rakiem?

Niedawno miałam okazję zapoznać się z Europejskim kodeksem walki z rakiem. Jest to zbiór podstawowych zasad zdrowego stylu życia, dzięki którym można między innymi ograniczyć występowanie czynników wywołujących procesy nowotworowe i obniżyć ryzyko zachorowania na nowotwory. Zalecenia w nim opisane są poparte szczegółowymi badaniami i mają fundamentalne znaczenie dla prewencji pierwotnej nowotworów, czyli przeciwdziałania zachorowaniom poprzez pozytywne zmiany stylu życia.


Jest to dokument, który powstał z inicjatywy Unii Europejskiej w celu ograniczenia zachorowań na nowotwory poprzez budowanie świadomości społecznej w zakresie prewencji pierwotnej nowotworów. Niestety choroby nowotworowe to wciąż jedna z najczęstszych przyczyn przedwczesnych zgonów w Europie. Okazuje się, że 1/3 z tych zachorowań można zapobiec, a 1/3 nowotworów można odpowiednio wcześnie wykryć.


Zmiana nawyków na dobre

Szacuje się, że 80-90% przypadków zachorowań na nowotwory złośliwe jest spowodowana czynnikami zewnętrznymi (środowiskowymi), a nie genetycznymi. Wiele z nich ma związek ze stylem życia (palenie tytoniu, brak ruchu, złe nawyki żywieniowe, nadwaga i otyłość), zatem są one możliwe do kontrolowania. Innymi słowy, dzięki zmianie pewnych nawyków można zredukować ryzyko zachorowania na raka.

1. Nie pal. Jeśli już palisz, przestań. Jeśli nie potrafisz przestać, nie pal przy niepalących.
2. Wystrzegaj się otyłości.
3. Bądź codziennie aktywna/y ruchowo, uprawiaj ćwiczenia fizyczne.
4. Spożywaj więcej różnych warzyw i owoców: jedz co najmniej 5 porcji dziennie.
5. Jeśli pijesz alkohol – piwo, wino lub napoje wysokoprocentowe – ogranicz jego spożycie.
6. Należy unikać nadmiernej ekspozycji na promienie słoneczne.
7. Przestrzegaj ściśle przepisów dotyczących ochrony przed narażeniem na znane substancje rakotwórcze.
8. Bierz udział w programach szczepień ochronnych przeciwko wirusowemu zapaleniu wątroby typu B.
9. Kobiety po 25. roku życia powinny uczestniczyć w badaniach przesiewowych w kierunku raka szyjki macicy.
10. Kobiety po 50. roku życia powinny uczestniczyć w badaniach przesiewowych w kierunku raka piersi.
11. Kobiety i mężczyźni po 50. roku życia powinni uczestniczyć w badaniach przesiewowych w kierunku raka jelita grubego.

Rezygnacja ze szkodliwych nawyków i wprowadzanie działań pozytywnych dla naszego zdrowia to kwestia decyzji, które podejmujemy niemal na każdym kroku. Jeżeli chcesz cieszyć się zdrowiem i dobrą kondycją, a przy okazji świetną sylwetką, to w momencie kiedy wybierasz na przykład między kawałkiem tortu a owocami, zastanów się, co Cię do tego celu przybliża, a co od niego oddala? Staraj się myśleć w ten sposób za każdym razem. Świadomie wybieraj. Sprawdzaj etykiety produktów spożywczych. Dostarczaj swojemu organizmowi odpowiedniej ilości witamin i składników mineralnych. Potraktuj zdrowie jako najlepszą inwestycję na przyszłość.


Więcej warzyw i owoców

Należy odnotować, iż złe nawyki żywieniowe i otyłość są drugą po paleniu tytoniu najważniejszą przyczyną rozwoju chorób przewlekłych: cukrzycy, chorób układu krążenia i nowotworów.

Wykazano, że częste spożywanie warzyw i owoców zmniejsza ryzyko zachorowania na nowotwory złośliwe różnego typu, a także innych chorób przewlekłych. Według zaleceń dietetyków w naszym codziennym menu powinno się znaleźć pięć porcji warzyw i owoców – co najmniej 400 g, czyli 2 sztuki owoców i 200 g warzyw.

Ja osobiście traktuję owoce jako zdrowy zamiennik słodyczy. Zawierają sporo cukru i w związku z tym nie jem ich zbyt często. Przeważnie stanowią u mnie dodatek do porannego omletu, 1 owoc na podwieczorek, czasem jem też banana po treningu. Za to staram się w miarę możliwości w każdym posiłku uwzględniać porcję warzyw.


Moje pomysły na zastąpienie niezdrowych przekąsek warzywami lub owocami

chipsy → domowe chipsy z ziemniaków, buraków lub cukinii, albo suszone jabłka

frytki z ketchupem → marchewka i seler pokrojone w słupki z dipem przygotowanym na bazie jogurtu naturalnego, ewentualnie zamiana frytek smażonych na pieczone

zupy w proszku → zupy przygotowane samodzielnie, soki warzywne, mieszanki warzyw

słodzone napoje → smoothie, czyli owocowe lub warzywne koktajle

słodycze → owoce (świeże lub suszone), orzechy


Aktywność fizyczna

Dobroczynny wpływ aktywności fizycznej na nasze zdrowie nie podlega dyskusji. Regularna umiarkowana aktywność sprzyja utrzymaniu odpowiedniej masy ciała, a także przeciwdziała rozwojowi chorób przewlekłych, w tym oczywiście nowotworów.

Absolutne minimum to ćwiczenia 3 razy w tygodniu przez co najmniej pół godziny. Najbardziej istotna jest tutaj regularność. Jednak z punktu widzenia profilaktyki chorób nowotworowych korzystniejsza jest częstsza i bardziej intensywna aktywność.


Zadanie Prewencja pierwotna nowotworów finansowane przez ministra zdrowia w ramach Narodowego programu zwalczania chorób nowotworowych.
Czy wiesz, że... zdrowy styl życia to skuteczny sposób walki z rakiem? Recenzja MONIKA na 12:31 Ocena: 5

9 komentarzy:

  1. hm... patrzę na ten kodeks i owszem, ma naukowe poparcie, szkoda, że niestety większość nowotworów ma podłoże genetyczne. Owszem, zmieniając styl życia na zdrowszy na pewno zmniejszamy prawdopodobieństwo zachorowania, jednak nie sprawi to, że na 100% nie zachorujemy... ale zawsze coś.
    dobra, koniec tego pesymizmu.
    przypomniał mi się wierszyk: opalał się on i opalała ona, a za dwadzieścia lat - cóż to? - melanoma!

    TRZEBA DBAĆ O SIEBIE I ZDROWO ŻYĆ!

    http://pretty-perfection.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  2. Całą listę realizuję, poza jednym punktem - kocham się opalać. Oczywiście nie na solarium, ale letniego wylegiwania się na plaży nie potrafię sobie odmówić. Zawsze jednak używam filtrów.

    Podoba mi się pomysł na zamienniki, choć sama nie mam problemu z wyeliminowaniem niezdrowego jedzenia, zamienników na ogół nie szukam :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Te rady są dobre nie tylko dla walczących z rakiem ;) podobają mi się pomysły zastąpienia konkretnych przekąsek ;))

    OdpowiedzUsuń
  4. Coś w tym jest, ja od kiedy przerzuciłam się na zdrową żywność i aktywność fizyczną czuje się 100 razy lepiej niż wcześniej! :) Mój lekarz rodzinny z dwa lata temu powiedział mi, że słodycze kiedyś mnie wykończą, więc wzięłam się za siebie :) Pozdrawiam i dodaje do obserwowanych :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo fajne pomysły z tymi zamienniami:) I czuję się rozgrzeszona co do orzechów;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Żyjąc w Krakowie - mieście smogu ciężko mówić, że się nie pali. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety chyba to samo mogę powiedzieć o moim mieście :(

      Usuń
  7. Świetny artykuł! Super, że myślisz o takich rzeczach i je rozpowszechniasz :)

    OdpowiedzUsuń

Copyright Monika © 2012 - 2016
Obsługiwane przez usługę Blogger.