czwartek, 13 grudnia 2012

Komponowanie posiłków – jak prawidłowo łączyć składniki?

Racjonalna dieta polega nie tylko na dostarczaniu organizmowi odpowiedniej ilości składników odżywczych, witamin i minerałów i prawidłowym nawadnianiu organizmu. Podczas planowania posiłków warto zwrócić też uwagę na to, że niektóre produkty w połączeniu z innymi – również bogatymi w substancje odżywcze – składnikami, mogą się okazać bezwartościowe, albo wręcz szkodliwe.


Odpowiednie połączenia:

1) Nie łuskany ryż + woda
Woda w połączeniu z błonnikiem zawartym w nie łuskanym ryżu lub razowym pieczywie powoduje napęcznienie w żołądku i w konsekwencji zmniejszenie przyswajania tłuszczów i cukrów.

2) Makaron + warzywa
Jest to zbilansowany posiłek dostarczający zarówno węglowodanów, jak i witamin, minerałów oraz błonnika.

3) Chleb razowy + wędliny
Razowe pieczywo najlepiej komponuje się z serami i wędlinami.

4) Owoce + sok z cytryny
Witamina C zawarta w cytrynie wzmaga działanie bioflawonoidów, które polega na poprawie krążenia i hamowaniu starzenia się komórek.

5) Papryka + oliwa z oliwek
Oliwa z oliwek ułatwia przyswajanie prowitaminy A, która znajduje się we wszystkich żółtych i pomarańczowych warzywach.

6) Ryba + cytryna
Witamina C pomaga w przyswajaniu żelaza, poza tym poprawia smak.

7) Produkty zbożowe + strączkowe
Produktom zbożowym brak jednych aminokwasów, a warzywom strączkowym drugich. Spożywane razem dopełniają się, dostarczając białka równie cennego jak zwierzęce.


Nieodpowiednie połączenia:

1) Ser + mięso
To bardzo dużo białka, ale przy okazji również tłuszczów nasyconych. Poza tym fosfor zawarty w serach ogranicza przyswajanie cynku z mięsa.

2) Kawa + mleko
Kwasy zawarte w kawie wchodzą w reakcję z białkiem zawartym w mleku, co utrudnia trawienie.

3) Warzywa + alkohol
Alkohol utrudnia przyswajanie witaminy B1 (tiaminy) zawartej m.in. w fasoli.

4) Makaron + mięso
Węglowodany zawarte w makaronie mają niską kwasowość, natomiast białko zwierzęce wymaga bardzo kwaśnych soków żołądkowych – w konsekwencji fermentują powodując wzdęcia.

5) Kapusta + ryby
Kapusta zawiera substancje hamujące przyswajanie zawartego w rybach morskich jodu.

6) Jajka + ryby
Awidyna obecna w białku jajka neutralizuje witaminę H, zwaną też witaminą B7 (biotynę) zawartą w tuńczyku i w makreli.

7) Ser + rośliny strączkowe
Ziarna roślin strączkowych zawierają substancje, które utrudniają przyswajanie wapnia zawartego w serach.

8) Mleko + razowe dodatki
Włókna razowych dodatków (płatków, kółeczek, kulek) sprawiają, że wapń z mleka gorzej się wchłania.

9) Jajka + ziemniaki

Ziemniaki zawierają szczawiany, które hamują przyswajanie wapnia i żelaza z jajek.


Źródło: http://www.ultrasport.pl/jak_prawidlowo_laczyc_posilki,artykul,2332.html

23 komentarze:

  1. o kurde, ale popełniam dużo błędów ;/

    OdpowiedzUsuń
  2. oh ja niestety też duzo blędów popełniam a szczególnie tych połączeń z mlekiem;p

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też... Nawet dzisiaj zaczęłam dzień od kawy z mlekiem :( Ale cóż, bez mleka mi nie smakuje eh.

      Usuń
    2. może mleko sojowe? np. waniliowe z biedronki <3

      Usuń
  3. Fajnie ze dobrze robię łącząc rybę i warzywa z cytryny, która uwielbiam !

    OdpowiedzUsuń
  4. Duuużo błędów popełniam ;-) Kurczak z makaronem to jedno z moich ulubionych połączeń, niestety...

    OdpowiedzUsuń
  5. U mnie czasem pojawia się sałatka śledziowa albo z tuńczyka robiona z twarogiem i jajkami :/

    OdpowiedzUsuń
  6. Z niektórymi co prawda się nie zgodzę ale nauka o żywieniu tak pędzi że ciężko jest coś stwierdzić jednoznacznie :) Faktycznie dużo błędów sie popełnia.. Ja kawy z mlekiem nie łączę ze względu na mniejszą aktywność kofeiny. Połączenie kurczaczka z makaronem jest tak pyszne, że ciężko się czasem oprzeć :P Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Kocurka, wchodząc tutaj myślałam, że to będzie kolejny post o "śniadanie=owoce+nabiał+błonnik", a tu proszę, rzeczy o wiele bardziej przydatne :)

    Również popełniam sporo błędów :(
    Ale kawa bez mleczka? buuuuu :( ten błąd chyba można czasem sobie odpuścić :P

    OdpowiedzUsuń
  8. O, ale zdziwienie! Wygląda na to, że nie popełniam błędów w komponowaniu dań ^^

    OdpowiedzUsuń
  9. Uuu dobrze wiedzieć ile błędów żywieniowych popełniam ;/ masakra!

    OdpowiedzUsuń
  10. O rany, skoro nie można łączyć produktów zbożowych z mlekiem. Jak mam jeść muesli? Z woda? bleee :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ale chyba można łączyć z jogurtem czy maślanką :)
      W sumie u dorosłego człowieka wapń z mleka jest słabiej przyswajalny.

      Usuń
  11. dzięki za ważne inf. :)..ja uwielbiam makaron z warzywami :) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo przydatny post!Już wiem, co robię źle

    OdpowiedzUsuń
  13. Super post. Kurcze tylko jak przestać pić kawę z mlekiem ?

    OdpowiedzUsuń
  14. Te najgorsze połączenia są najsmaczniejsze :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Te najgorsze połączenia są najsmaczniejsze :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Długo sama się trudziłam z komponowaniem posiłków, aż zdecydowałam się na poradę dietetyka. Dziewczyna nie jest droga, układa fajne diety, można je zamówić poprzez stronkę www.ecogeo.pl.
    Wypełniasz ankietę i dostajesz indywidualną dietę.

    OdpowiedzUsuń
  17. Warto tych zasad się trzymać!

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...