Top Ad unit 810 × 90

 

Prawidłowe nawadnianie organizmu


Pamiętacie ten demotywator? ;) Być może trudno w to uwierzyć, ale organizm dorosłego człowieka składa się w głównej mierze z wody (ciało kobiety przeciętnie w 50-52%, a mężczyzny – 63-65%)!

Niestety wiele osób zapomina o zachowywaniu odpowiedniego bilansu płynów w organizmie, co jest niezbędne dla zachowania zdrowia i dobrego samopoczucia. Tymczasem początki odwodnienia dają o sobie znać bólami głowy, rozdrażnieniem, złym samopoczuciem, spadkiem koncentracji, poczuciem znużenia i osłabienia...


W ciągu doby tracimy naprawdę sporo wody: z moczem (1-1,5 l), oddychając (0,5 l), przez skórę (0,6 l) oraz oczywiście z potem (od 0,5 do nawet 10 l, w zależności od intensywności wysiłku). To daje nam co najmniej 2,5 litra każdego dnia. Nasze pożywienie dostarcza prawie 1 l płynów, zatem pozostałe 1,5-2 l musimy uzupełnić. Przy zwiększonym wysiłku fizycznym ta ilość jest odpowiednio większa.


Powinniśmy przede wszystkim pić regularnie. Picie jednorazowo dużych ilości wody jest niewskazane, bo nasz organizm jest w stanie przyjąć około 250 ml płynu na raz. U mnie na biurku często gości dzbanek wody z plasterkami cytryny, czasem dodaję kostki lodu z zamrożonymi owocami albo listek mięty. To taki zdrowy nawyk zapożyczony od mojej Mamy :)


Jeśli chodzi o prawidłowe nawadnianie organizmu (zwłaszcza w czasie zwiększonej aktywności fizycznej), w pierwszej kolejności warto zwrócić uwagę nie tylko na to ile, ale przede wszystkim co pijemy.

Woda
Najlepiej sięgać po naturalne wody mineralne. Oczywiście zwracamy uwagę na zawarte w niej składniki mineralne. Bardziej wyczerpujące informacje na ten temat:
Woda dla zdrowia – wody do picia
Najlepsze wody mineralne

Soki owocowe i warzywne
Bez dodatku cukru, a najlepiej świeżo wyciśnięte.

Napoje izotoniczne
Są o wiele bardziej skuteczne niż soki czy woda jeśli chodzi o wyrównanie poziomu wody i elektrolitów podczas wzmożonej aktywności fizycznej. Uzupełniają również witaminy i minerały, dostarczają też niewielkiej ilości węglowodanów.
Test napojów izotonicznych

Więcej informacji można znaleźć na stronie European Hydration Institute.

Prawidłowe nawadnianie organizmu Recenzja MONIKA na 22:10 Ocena: 5

13 komentarzy:

  1. Ja "żłopię" najczęściej wodę, herbatę earl grey(to punkt nienajlepszy, bo czarna herbata odwadnia)oraz miętę ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. dla mnie napoje izotoniczne to bezsens - niepotrzebne węgle - cukier itp. lepiej już zrobić sobie wodę z cytryną - ta podobno najlepiej nawadnia podczas treningu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja podczas treningu piję przeważnie wodę z witaminami, magnezem itp.
      Po napoje izotoniczne sięgam naprawdę rzadko, kiedy jestem bardzo zmęczona - czuję się po nich o wiele lepiej, ale być może to tylko efekt placebo ;)

      Usuń
  3. U mnie na biurku spokojnie można znaleźć butelkę wody mineralnej, ale muszę częściej odkręcać korek, bo tych 2 litrów dziennie na pewno nie pije chociaż wiem, że powinnam.

    OdpowiedzUsuń
  4. kurcze fajny obrazek:) niezdawałam sobie z tego sprawy tak do końca

    OdpowiedzUsuń
  5. nieraz bedac mlodsza popelnialam ten blad, ze pilam cala 1,5litrowa butle wody na raz. teraz staram sie rozkladac jej picie w ciagu dnia, a najwiecej wody dostarczac po treningu.

    OdpowiedzUsuń
  6. ja codziennie wypijam ok. 3 litrów wody i nie wyobrażam sobie inaczej. znajomi zawsze się ze mnie nabijają, bo gdziekolwiek wychodzę (szkoła, spacer, nocka u koleżanki) zabieram ze sobą całą butelkę wody i żłopię, a potem oczywiście co 15 min siusiu :P

    OdpowiedzUsuń
  7. Polecam sok pomidorowy po każdym dużym wysiłku- świetnie uzupełnia magazyn witamin ! ;) A w czasie dnia zawsze piję wodę z cytryną :) pyyycha ;)


    Pozdrawiam i zapraszam na: www.makeyourselffit.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  8. Oj tak, woda króluje :) Mój ulubiony napój:)

    OdpowiedzUsuń
  9. Dziewczyny a czemu przepłacacie za wodę? Tłumacze teraz wszystkim moim koleżankom, że przecież woda z kranu jest codziennie badana, zawiera takie same minerały jak wody mineralne i nie musimy za nią płacić więcej niż za normalne rachunki. Łatwo można sobie policzyć 1 butelka jakieś 1,5zł ; 1000 takich butelek z wodą z kranu niecałe 10zł ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mi osobiście woda z kranu nie smakuje ;) Poza tym wolę być spokojna...

      Usuń
    2. Właśnie ja jestem spokojna. Dużo bardziej niż przy wodach mineralnych, które nie są poddawane takim badaniom jak woda z kranu. No i ona jest badana codziennie;).

      Usuń

Copyright Monika © 2012 - 2016
Obsługiwane przez usługę Blogger.